8 Nisan 2020 Çarşamba

YETİŞKİN EĞİTİMİ



Son günlerde hayatımıza online eğitim girdi. Birçok sosyal medya hesabından canlı yayınlar, planlanmış eğitimler verilmeye başlandı. Verimliliği konusunda tartışmaya açık olan bu eğitim aslında zaman öldürmek yerine zamanı olabildiğince verimli harcamaya yönelik olmalı. Öncelikle ihtiyaç analizi yapmanız lazım. Yani hangi alanda kendimi geliştirmek istiyorum. Hangi kişisel gelişim programı bana uyuyor. Bunun kararını elbette yine siz kendiniz verebilirsiniz. Gelelim yetişkin eğitim konusunda aldığım bazı notlara ve dikkat edilmesi gerekenlere. Yetişkin eğitimi başta çok daha kolay görünse de aslında en zorudur. Çünkü hitap edeceğiniz kitle aslında farklı görüşlere sahip, benliğini tam anlamıyla kazanmış bir grup. Bu bakımdan dikkat edilmesi gereken hususları aşağıda sizin için derleyip topladım. Eğiticinin Eğitimi programlarımızda sağlıklı günlerde buluşmak dileklerimle.

EĞİTİCİNİN EĞİTİMİ
- Katılımcı kitlesini tanımak önemli
Yani katılımcılar hangi sektörde, şirket eğitimi ise ne iş üzerine uğraşıyorlar. Bu bilgiyi eğitimden önce bilmek önemli. Yapacağınız espriler yaptıkları işlerle alakalı olması ilgiyi daha fazla çeker. Örneğin; bir gıda sektöründe çalışan kişilere eğitim verirken, mühendislikle ilgili espriler yada konuya mühendislikle ilgili giriş yapıldığında baştan kaybedersiniz. İlgilerini çekemeyeceğiniz bu konuşmalar maalesef dinleyici kitlede olumsuz etki bırakacaktır.
- Önce tanışma ve hedef kitleyi tanımak önemli
Tanışma en önemlisidir. Kendinizi tanıtmak. Ve bu işe ne zaman nasıl başladığınızı belirtmek dinleyici deki merak konusunu giderecek ve daha iyi adapte olmalarını sağlayacaktır.
- Herkese isimleriyle 'hoşgeldiniz' denilebilir
Bu tabiki ufak bir eğitim sınıfında olabilecek bir şeydir. Yani 250 kişilik bir konferans salonunda herkesi ismiyle tanımak mümkün değil ve sıkıcıdır. Ufak dinleyici gruplarında mutlaka isimleri almak lazım. Ama genel bir konferans salonunda vereceğiniz eğitimde şirketse eğer şirketin ismiyle Hoşgeldiniz ....... Gıda vs... gibi sıcak bir karşılama yapılmalı.

EĞİTİM NEDİR? EĞİTMEN KİMDİR?
Eğitim; kişinin kendisinden hareketle istendik davranışlar oluşturmasıdır.

Yani kişiden hareketli olmalı. İstemeli öncelikle.
İstendik davranışlar oluşturmak ise davranış değişikliği yapmasını istemesidir.
Söz konusu eğitim yetişkinlere verileceği için tam anlamıyla bir değişkenlik söz konusu bile olamaz ancak davranış tetikliliği yaratılabilir. Bizde eğiticiler olarak asıl hedefimizin bu olduğunu unutmamalıyız.

Eğitmen; eğitim vererek maddi kazanç sağlayarak geçimini sağlayan kişidir. Dağınık bilgileri toplayıp hap halinde verebilen kişide denilebilir.

Eğitimci ise eğitim sektörünün içerisinde herhangi bir görevi olan kişidir. Örneğin; öğretmen, müdür yardımcısı, müdür, dersane öğretmeni vb...

Eğiticilik bir meslek, statü, idari iş değildir. Tamamen bir beceridir.

ÖĞRENME NEDİR?
Anlamlandırmadır aslında öğrenme.
Oluşturmacı ve öğrencinin kendisinin yürüttüğü aktif bir süreçtir, pasif bir bilgi tüketme durumu değildir.
Aktif bir anlam oluşturma sürecidir, pasif bir alma süreci değil. Çünkü bilgi dışarıdan içeri gelir.

Öğrenmede sorumluluk öğrencidedir.

* Eğitimcinin Paradigması*
- Bilgi vermekten çok öğrenmeyi sağlamaya odaklanma
- Bilgi içeriden dışarı çıkar öğrenme ise dışarıdan içeriye doğru bir süreçtir.
- Eğiticinin neyi ve nasıl öğrettiğini değil öğrencinin nasıl ve neyi öğrendiğini anlama
- Öğrenme paradigması, tüm düzenlemelerde öğrenmeye öncelik verir.
- Eğiticinin işini iyi yapması öğrencinin öğrendiği anlamına gelmez.
- Asıl hedef uyanış oluşturmaktır.

ÖĞRETİM 

Eğitim, öğretim eğiticinin, öğrenim ise öğrencinin verimliliğini gösterir.
- İyi bir eğitimci, bilginin öğrenciye transferi yerine, bilgiyi öğrencinin keşfedeceği ve oluşturacağı ortam oluşturur.
- Öğretmek diye bir şey yoktur, öğrenmek vardır. Öğrenmek tıpkı düşünmek gibi içsel bir süreçtir.
- Kişi kendisi öğrenir, başkaları ise onun öğrenmesini sadece kolaylaştırır.

ÖĞRENCİ MERKEZLİ YENİ ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI
Öğrenmenin etkinliğini arttırabilmek için eğitim, öğretim, program, yöntem gibi yan kavramlarla değil konunun özüyle, yani öğrenmenin kendisiyle başlamak, diğer unsurları bu olgudan yola çıkarak belirlemek gerekir.

1) AKTİF ÖĞRENME
- Eğiticilerin çoğu, eğitimin zaten aktif olduğuna, öğrencinin bir konferansı dinlerkende aktif olarak katıldığına inanırlar.
- Öğrencinin, öğrenme işinin merkezinde olduğu yöntemdir.
- Öğrencinin, yapılan şeylere katılımını ve yaptığı şeyler hakkında düşünmesini sağlayan eğitim etkinliğidir.

2) KENDİ KENDİNE ÖĞRENME
- Öğrenci öğrenme sorumluluğunu alır.
-Hayatboyu öğrenmeyi öğretir.
- Öğrencinin öğrenme sürecindeki kontrolü daha fazladır.
- Kendi kendine öğrenme, yaşam boyu öğrenmenin temelidir.

3) İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME
- Küçük gruplarda ve karma gruplar oluşturularak öğrenmeyi gerçekleştirme sürecidir.

4) PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
- Bir problemi anlama ve çözmeye yönelik çalışma sonucunda oluşan öğrenmedir.

Diğer üç öğrenmede bu öğrenme çeşitinde kullanılabilir.

*Formal Öğrenme* 
Eğitici, ders ortamı, sınıf ortamı, müfredat olmalı.

*Non-formal Öğrenme*
Etkinliği arttırılmış, içerik üretilmiş eğitim öğrenme çeşididir. Duygu farkındalığı edindirmek için planlanır.

*Informal Öğrenme*
Kendi kendine gelişen planlanmış öğrenimdir.

EĞİTİCİNİN EĞİTİMİ

Bilgi, farkındalık aktarımıdır.
Eğitim yaparken bilgiyi keşfetmiyoruz. Bilgiyi değil farkındalığı kazandırıyoruz. Kalıcı davranış değişikliği yapmaya çalışıyoruz.

YETİŞKİN EĞİTİMİ
Çeşitli eğitim kademelerindeki tam gün öğrenimden ayrılmış, yada hiç öğrenim görmemiş ve gönüllü olarak kendini yetiştirmeyi arzu eden bireylerin değişik eğitim ihtiyaçlarını karşılamak üzere geliştirilmiş eğitimdir.
-Esas işi öğrenci olmayan kişilere verilen eğitimdir.
1- Gönüllü olmak lazım
2- Kendini yetiştirmek istiyor olması lazım. İstekli olması
3- Esas işinin öğrencilik olmaması gerekiyor.

YETİŞKİN EĞİTİMİNDE HEDEF

-Kişilerde bireysel mutluluk sağlamak
- Yaşam standartlarını yükseltmek
- Onları yararlı vatandaşlar/çalışanlar durumuna getirmektir.

YETİŞKİN EĞİTİMDEN ÖNEMLİ DETAYLAR

Yetişkinler, bilgiye ihtiyaçları olduğunu düşündüklerinde en iyi öğrenirler. Eğitimin faydalarını onlara önceden söylemek gerekiyor.
Öğrencinin kendini algılama şekli de öğrenme kabiliyeti için önemlidir. Yeni becerileri yapamama korkusu gibi öğrenme engellerinin aşılması zorunludur.
Yeni bilgi ve becerileri yetişkinin geçmişteki deneyimleri ile ilişkilendirmekte çok etkilidir. Kendilerinde sağlam bir zemin bulmaları ve yeni öğrenecekleri bilgi ve becerileri bunun üzerine inşa edebileceklerini anlamaları yetişkinlere güven kazandırır.
Öğrencinin öğrenmeye hazır olması yetişkin eğitimi teorisinde klasik bir konudur. Yetişkinlerde bilgiye o anda ihtiyaç duyduklarında karar vermeleri halinde, en iyi öğrenirler ve bilgiyi de en alıcı oldukları zamandır. Bu durum yetişkin eğitimi çevrelerinde 'eğitilebilir an' olarakta bilinir.
Yetişkinlerin öğrenme konusunda yaşam merkezli bir yaklaşım içerisinde olduklarını hatırlamada yarar vardır. Yetişkinleri en çok ilgilendiren bu bilgi veya becerinin hayatlarında nasıl işe yarayacağıdır.
Androgojinin anahtar konularından sonuncusu yetişkinlerin öğrenmeye motivasyonudur. Bazı yetişkin öğrenciler diğerlerine göre daha az engele ve daha fazla özgüvene sahiptir.
-Örneğin, sabah saatlerinde teknik eğitim almak daha uygundur.

YETİŞKİN EĞİTİM (ANDROGOJİ) MODELİNİN İLKELERİ
1) Yetişkin güdülenmesi ve başarılı olması için eğitimin amaç ve hedeflerini bilmelidir.
2) Yetişkin öğrenme sürecine katılmalıdır.
3) Öğretim yetişkinin sosyal rollerini ve yeteneklerini geliştirici olmalıdır.
4) Öğrenme için olumlu eğitim ortamı hazırlanmalıdır.
5) Çeşitli öğretim yöntem ve teknikleri kullanılmalıdır.
6) Öğrenme için yeterli zaman verilmelidir.
7) Yetişkinin deneyimleri öğrenme kaynağıdır. Geçmiş deneyimlerin öğrenmeyi etkilediği göz önünde tutulmalı ve yeni öğrenilenler, eskilerle bütünleştirilmelidir.
8) Öğrenilecek konunun ayrıntısı yapısallaştırılmalıdır. Bilgiler basitten karmaşığa gitmeli ve kavrayarak öğrenme sağlanmalıdır.

YETİŞKİN EĞİTİMİ VE KÜLTÜR
Yetişkin eğitimde kültür ve eğitim senaryosu sıkı sıkıya bağlıdır.
-Eğitimin verilebileceği topluluğun kültürüne uygun sunum ve fotoğraflardan oluşturulmalı. Dikkat çekici kültürel fotoğraflara yer verilmelidir.
Örneğin; Adana'da bir eğitim veriyor varsayalım kendimizi.Sunumumuzda içeceklerle ilgili bir bölüm olsun. Adana'nın kültürüne uyan şalgam suyunu sunumda kullanmak daha fazla ilgi çekecektir. Yani Adana'daki bir sunumda şalgam suyu yerine ayran konulması ilgiyi daha azaltacaktır. Küçük bir ayrıntı gibi gözüksede sunumdaki kültürel yaklaşım dinleyicilerin en azından büyük bir kısmının ilgisini çekecektir. Ve sunumun kendilerine özel olduğunu hissedeceklerdir.

DÜNYA STANDARTLARI EĞİTİMLERİ
-Okul öncesi eğitim
-Zorunlu eğitim
-Ücretsiz eğitim
-Mesleki eğitim

EĞİTİM YÖNETİMİ SÜRECİ

Yöntem Oluşturma ----- Operasyonel Sorumluluk Dağılımı ------Eğitim İhtiyaç Analizi
Eğitim Planlama --------Eğitim Dökümantasyon Yönetimi --------Geliştirme

YÖNTEM OLUŞTURMA
> Açıklık
> Sürdürülebilirlik
> Değişkenlik
> Şeffaflık
> Eksiksizlik
> Katılımcılık

SORUMLULUK DAĞILIMI
> Organizasyon şeması
> Görev tanımı
> Nitelik
> Vekalet
> İzleme

İHTYAÇ ANALİZİ
> İşin koşulları aynı çalışan darklı
> Çalışanın koşulları aynı işin değişkenliği
> Organizasyonun büyümesi
> Çalışanların olası ihtiyaçları; kariyer planlaması
> İç-dış problem veya potansiyel risklerin artması.

EĞİTİM PLANLAMA
Planlamanın Girdileri > İhtiyaç Analizi > Kaynaklar

DÖKÜMANTASYON YÖNETİMİ
> Katılım kaydı
> Ölçme değerlendirme kaydı
> Eğitim belgeleri
> Diğer dokümanlar ve arşiv

GELİŞTİRME
> Sistem Geliştirme ; * Yöntem revizyonu * Organizasyonel değişim
> Uygulama Geliştirme ; * İçerik geliştirme * Döküman geliştirme * Kayıt geliştirme

EĞİTMEN
Eğitimci Kimliğinin öğrenme performansına etkisi önemli bir konudur. Eğitmen;
- Ünlü
- Komik
- Zeki
- Akademik
- Yaşlı, duayen
- Genç
- O konuda eğitimli olmalıdır.

EĞİTİCİNİN TEMEL BECERİLERİ
- Sunum Becerisi
- Geliştirme Yetisi
- Tasarımlama Kabiliyeti
- Konu hakimiyeti
- Eğitim işinden haz duyması

ÖĞRETİM STRATEJİLERİ
Buluş yoluyla ; öğrenci merkezli
Sunuş yoluyla ; öğretmen merkezli
Araştırma yoluyla ; öğretmen rehberlikli öğrenci merkezli

ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
- Anlatma
- Örnek olay
- Tartışma
- Gösterip yaptırma
- Bireysel Çalışma

SINIF YÖNETİMİ
Eğitimlerin en zorlanılan bölümlerinden biridir ki eğitimin öğrenmeye katkısını ve verimliliğini en çok etkileyen bölümdür.
- Etkili bir düzen oluşturma
- Sınıfa / derse, konuya iyi hazırlanma
- Öğrencileri, katılımcıları güdüleme
- Güvenli ve rahat bir öğrenme ortamı sağlamak
- Öğrencinin, katılımcının öz saygılarını geliştirme
- Derste yaratıcı ve hayalci olmak.

SINIF ORTAMI
> Ses
> Işık
> Havalandırma

OTURMA DÜZENİ
> U Düzen
> V Düzen
> Yuvarlak Masa
> Amfi düzen

GERİ BESLEME VE DEĞERLENDİRME
Önemli konulardan biri de geri beslemedir. Feedback'te deniliyor jargonda. Yani eğitim bittikten sonra kısaca özetlemek. Olmak istediğimiz yerde miyiz bunu sorgulamak, sorular sormak ve soruları olanların sorularını cevaplamak gerekmektedir.

Unutulmamalıdır ki ; Eğitimin yüce amacı bilgi değil eylemdir.


4 yorum:

  1. Biography Writing Services - Our biography writers have helped 500+ people around the globe to create exceptional business, executive, military, medical, admission, website and other biographies!

    YanıtlaSil
  2. Ghostwriting services offer Amazon Publishing Services forget the hassles of publishing your book on Amazon. They will take your manuscript and turn it into the best possible version of a full-fledged published book on Amazon. Publish your book the easiest way with ghostwriting services.

    YanıtlaSil
  3. An Seo company in san diego will rescue your digital marketing efforts and resolve all the issues your business is facing. But how do you make sure you receive a good experience and effective results by working with a digital marketing agency


    YanıtlaSil
  4. Online research can help you find SEO companies around your area but it can also leave you confused with multiple options. If this happens to you, consider asking for referrals from other business owners, colleagues, or friends to recommend an SEO agency they know or have previously worked with. If you don’t have anyone to suggest you a good company to, look for reviews about the seo company in san diego.


    YanıtlaSil