Eğitimin yaşı yoktur. Evet doğru. Ağaç yaşken eğilir.
Bu da doğru. Peki bu ikisi tezat değil mi? Evet tezat. Eğitim ile ilgili o
kadar çok fikir ve düşünce var ki hepsini uygulamak mümkün değil. Bu yazımda
size birkaç eğitim modelini ele alarak fikir sahibi yapmak amacım. Eğitim
modelleri denilince genelde ülkemizde de uygulanan örgün eğitim modeli akla
gelir. Ancak dünyada uygulanan o kadar çok eğitim modeli var ki bunlardan bir
kaçını gelin inceleyelim.
Jean
Jacques Rousseau’nun Doğacı Eğitim Yaklaşımı
18. yüzyılda modern topluma karşı doğayı koruyan bir
eğitim modelidir. Eğitimin ana görevi doğaya engel olan her şeyi ortadan
kaldırmaktır. Çocuğun bir meslek için yetiştirilmemesi bir birey olarak
yetiştirilmesi mantığı vardır. Her çocuğun kapasitesine ve gelişim
özelliklerine uygun olarak eğitim biçimlendirilmelidir. Sadece çocuğun aklına hitap
etmemeli çocuğa deney ve yaşantılarda kazandırmalıdır.
Leo
Tolstoy’un Anarşist Okul Modeli
Leo Tolstoy açtığı okulda çocukları tamamen serbest
bıraktı. Eğitimde belirleyici olan noktaları okulların değil hayatın
belirlemesi gerektiğini savundu. Sınavların, cezalandırmaların,
ödüllendirmelerin olmadığı çocuklara az şey öğretmek ve herkesin eşit olduğunu vurgulayan bir eğitim modeliydi.
Reggio
Emilia Girişimi
İsminden de anlaşılacağı gibi İtalya kökenli bir eğitim
modelidir. 2. Dünya savaşı sonrasında İtalyan kadınların kendi kendilerine
çocuklarına inşa ettikleri okulda başlatılan bu eğitim modelinin temel amacı
ise değişik fikirler türetmek, tartışma yaratmak ve problem çözme ile başa
çıkmaktı.
Montessori
Yöntemi
Belkide en çok tartışılan ve günümüzde de birçok ülkede
hatta ülkemizde de bazı okullarda uygulanan eğitim modelidir Montessori.
İtalyan tıp doktoru ve eğitimci Maria Montessori önderliğinde başlatılan bu
eğitim modeli ise öğrenimi basitten zora , somuttan soyuta doğru geliştirir.
Eğitim öncesinde çocukların kullanacağı materyaller özenle seçilir ve çocuk
kendi öğrenme sistemini bir bakıma kendi kurar. Materyalleri kendi zevk ve
ihtiyacına göre kendisi belirler. Öğretmen sadece kılavuz görevi taşır.
Özgür
Okullar
İngiltere’de uygulanmış bir eğitim modelidir. Öğretmen
ve öğrencilerin eşit oldukları genel kurallar belirlenir. Bu meclisin
yöneticisi de genelde çocuklardan biri olur. Dersler seçmeli olarak yapılmakla
birlikte öğrenci derse girip girmemekte özgürdür. Sınav sistemi yoktur sadece
lise düzeyinde genel yükseköğretim sınavlarına hazırlanılır. Tüm öğrenciler
yatılıdır ve yaş gruplarına göre 3’e ayrılırlar. Aynı odada 3lü 4lü gruplar
halinde öğrenciler bulunmaktadır. Odalarını toplamak zorunda değillerdir. Bununla
birlikte herhangi bir uyarıcı da yoktur ve arkalarından kimse odalarını
toplamaz. Kısacası özgür bırakılmışlardır.
Ev
Okulları
ABD kökenli bir eğitim modelidir. Son yıllarda bir çok
gelişmiş ülkede uygulandığı da söylenebilir. Okul otoritesine tamamen karşı
gelen hiçbir okulun ev ortamı kadar öğrenciye hoşgörülü davranamayacağını ilke
edinen bir model. Çocuklar sistemli bir şekilde aile bireylerinin belirleyeceği
miktarda eğitim görür. Neyi ne kadar nasıl öğreneceğine ailesi karar verir.
Eğitim doğrudan özel eğitmenler yada aile bireyleri tarafından verilir. Her
türlü eğitim materyali seçimini de yine aile kendisi belirler.
Waldorf
Okulları
Şu an dünya üzerinde farklı kıtalarda 850’ye yakın
okulu olan Alman kökenli bir modeldir. Öğrencilerin kendilerini bir dünya
vatandaşı olarak görmesi esas kılınmaktadır. Elektronik araç kullanılmadan
sanat, müzik ve yabancı diller gibi konularda eğitimlerini sürdürürler.
Herhangi bir test veya sınav bulunmamaktadır. Başlangıç seviyesinde not yoktur.
Tüm öğrenciler ders yılı boyunca ödevlerinin de bulunduğu temel ders
kitaplarına sahiptirler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder