8 Temmuz 2014 Salı

FORMASYON KARMAŞASI


Eğitimle ilgilenen yada eğitimci bireylerin muhakkak duyduğu bir terimdir pedagojik formasyon. Hatta çoğu okullara iş başvurusu esnasında en önemli kriterdir pedagojik formasyonunuzun olup olmadığı. Nedir bu pedagojik formasyon, ne işe yarar, mecburi mi olmalıdır gibi sorularda ister istemez aklınıza takılır.
Pedagojik formasyonun tam tanımı ; akademik tanımların öğrenmeye açık bireylerin algılayabileceği dilde, farklı şekillerde anlatılabilmesi için alınan bir çeşit  formasyon eğitimi. Üniversitelerin  fen-edebiyat fakültelerindeki herhangi bir bölümden alınmış eğitimden sonra, o bölüm mezunlarının öğretmenlik yapabilmesi için tasarlanmıştır. Sınıf yönetimi, öğretmenlik mesleğine giriş gibi derslerden oluşmaktadır.
Pedagoji, İngilizce “Pedagogy” kelimesinden  gelen "eğitim bilim ve teorisi" anlamını taşıyan bir kelimedir.  (bkz: TDK Sözlük)

Formasyon ise İngilizce “Formation” kelimesinin Türkçesi olan “biçimlenme” olarak çevirebileceğimiz bir kelimedir. (bkz: TDK Sözlük)
Pedagojik formasyon eğitim ve öğretimi doğru verebilmek için sahip olunması gereken bir eğitimdir.
Pedagojik formasyon dersleri ve içerikleri aşağıdaki gibidir.
1.       dönem (güz) dersleri
Eğitim Bilimlerine Giriş 
Gelişim Psikolojisi 
Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları
Program Geliştirme ve Öğretim 
Ölçme ve Değerlendirme 
Sınıf Yönetimi 

2. dönem (bahar) dersleri
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 
Özel Öğretim Yöntemleri 
Rehberlik 
Öğretmenlik Uygulaması 
Eğitim Bilimlerine giriş : Bu dersin amacı eğitim biliminin temel kavramlarını tanımak, Eğitimin sosyal-psikolojik-felsefi-politik-ekonomik ve tarihsel temellerini öğrenmek, Eğitim biliminde araştırma yöntemlerini kavramak. Öğretmenlik mesleği ve öğretmenin nitelikleri hakkında bilgi sahibi olmak, Öğretmen eğitiminin özelliklerini ve gelişimini anlamak, Öğretmen eğitimindeki gelişmeleri takip etmek, Eğitim bilimindeki yönelimler hakkında bilgi sahibi olmaktır.
Gelişim Psikolojisi :  Bu ders belki de öğretmenliğin temelini oluşturur. Bu derste amaç bireylerin yaşamları boyunca geçirdikleri ortak bedensel, duygusal, zihinsel, sosyal gelişim özelliklerini inceleyerek ortak özelliklere ilişkin değişik gelişim düzeylerine uygun ders programı hazırlanmasına yardımcı olmaktır.
Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları : Etkili ve verimli bir öğretim için öğrenciye nasıl öğreneceğine, nasıl hatırlayacağına, kendi kendini nasıl güdüleyeceğine rehberlik etmeyi kapsayan bir derstir.
Program Geliştirme ve Öğretim : Dersin içeriğinde  program geliştirme temel kavramlar, eğitimde program geliştirmenin kuramsal temelleri, eğitim tasarımı ve modeller, program geliştirme süreci, öğretim ilkeleri, öğretimin planlanması, öğretim yöntem ve teknikler, eğitim ve öğretimde yeni yönelimleri kapsamaktadır.
Ölçme ve Değerlendirme:  Ölçme ve Değerlendirme dersinde potansiyel başarıyı ortaya çıkarmak, eğitim kalitesini yükseltmek, soru bankası oluşturabilmek, objektif ve genel ölçme araçları geliştirmeyi hedefler.
Sınıf Yönetimi : Sınıf yönetimi eğitim yönetiminin ilk ve temel basamağıdır. Öğretmenin sınıf içinde gerçekleştirmeye çalışacağı amaçlar örgütsel ve yönetsel amaçlar olarak iki grup içinde ele alınır. Örgütsel amaçlar Milli Eğitimin genel amaçlarına uygun biçimde okul örgütünce o dersin sınırları içinde belirlenmiş amaçlardır. Yönetsel amaçlar ise esas olarak sınıfta sürdürülmekte olan eğitimin niteliğini yükseltmek olarak tanımlanabilir. Öğretmenin sınıfın atmosferine göre sınıf kurallarını ve değerlendirmede doğru kararlar almasını hedefler.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarım : Eğitim teknolojisi, öğretme ve öğrenmeyi teşvik etmek, kolaylaştırmak ve öğrenciyi güdülemek amacını güden araç gereçler ile belirli öğretme-öğrenme sistemlerine göre hazırlanmış programların geliştirilmesine ilişkin tüm süreç, tasarım ve yöntemleri kapsar. Öğretmenin özgün ders materyalleri hazırlamasını ve öğretim teknolojilerinden maksimum düzeyde yararlanmasını sağlayan bir derstir.
Özel Öğretim Yöntemleri: Bu derste alana ait öğretim programlarını, genel ve alana özgü mevzuatı öğretmek amaçlanır.
Rehberlik: Etik ilke ve değerlere bağlı, çağdaş bilgiyi sadece anlayan değil üreten, yorumlayan, değerlendiren, uygulamaya dönüştüren, mesleki, ve kişisel olarak kendini sürekli geliştiren, özgüvenli ve eleştirel düşünceye sahip, kendini gerçekleştirmek için çalışan, kullandığı bilim ve teknoloji ile evrensel bilgiye katkı sağlayan öğretmenler, eğitimciler yetiştirmek için yapılması gerekenler öğretilir.
Öğretmenlik Uygulaması: Bu derste öğrenilen teorik bilgilerin sınıf ortamında uygulanması söz konusudur. Yani her öğretmen belirlenen okullarda bir dönem boyunca haftanın belli günlerinde önce dinleyici olarak sonra uygulayıcı olarak derslere katılır.

Umarım pedagojik formasyon ile ilgili soru işaretleri bir nebzede olsa giderilmiştir. Aslına bakarsanız ülkemizde öğretmen olmakta sanıldığı kadar kolay değil. Her öğretmen yukarıda bahsettiğim dersleri almadan mesleğe de atılamıyor. Hala pedagojik formasyonun gerekli mi gereksiz mi olduğunu tartışmanın da hiçbir önemi kalmıyor. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder