Eğitimle ilgilenen yada eğitimci bireylerin muhakkak duyduğu
bir terimdir pedagojik formasyon. Hatta çoğu okullara iş başvurusu esnasında en
önemli kriterdir pedagojik formasyonunuzun olup olmadığı. Nedir bu pedagojik
formasyon, ne işe yarar, mecburi mi olmalıdır gibi sorularda ister istemez
aklınıza takılır.
Pedagojik formasyonun tam tanımı ; akademik tanımların öğrenmeye
açık bireylerin algılayabileceği dilde, farklı şekillerde anlatılabilmesi için
alınan bir çeşit formasyon eğitimi. Üniversitelerin fen-edebiyat fakültelerindeki herhangi bir bölümden alınmış eğitimden sonra, o bölüm mezunlarının
öğretmenlik yapabilmesi için tasarlanmıştır. Sınıf
yönetimi,
öğretmenlik mesleğine giriş gibi derslerden oluşmaktadır.
Pedagoji, İngilizce “Pedagogy”
kelimesinden gelen "eğitim bilim ve teorisi" anlamını taşıyan
bir kelimedir. (bkz: TDK Sözlük)
Formasyon ise İngilizce “Formation” kelimesinin Türkçesi olan “biçimlenme” olarak çevirebileceğimiz bir kelimedir. (bkz: TDK Sözlük)
Formasyon ise İngilizce “Formation” kelimesinin Türkçesi olan “biçimlenme” olarak çevirebileceğimiz bir kelimedir. (bkz: TDK Sözlük)
Pedagojik
formasyon eğitim ve öğretimi doğru verebilmek için sahip olunması gereken bir
eğitimdir.
Pedagojik
formasyon dersleri ve içerikleri aşağıdaki gibidir.
1. dönem (güz) dersleri
Eğitim Bilimlerine Giriş
Gelişim Psikolojisi
Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları
Program Geliştirme ve Öğretim
Ölçme ve Değerlendirme
Sınıf Yönetimi
2. dönem (bahar) dersleri
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Özel Öğretim Yöntemleri
Rehberlik
Öğretmenlik Uygulaması
Eğitim Bilimlerine Giriş
Gelişim Psikolojisi
Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları
Program Geliştirme ve Öğretim
Ölçme ve Değerlendirme
Sınıf Yönetimi
2. dönem (bahar) dersleri
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Özel Öğretim Yöntemleri
Rehberlik
Öğretmenlik Uygulaması
Eğitim
Bilimlerine giriş : Bu dersin amacı eğitim biliminin temel kavramlarını
tanımak, Eğitimin sosyal-psikolojik-felsefi-politik-ekonomik ve
tarihsel temellerini öğrenmek, Eğitim biliminde araştırma yöntemlerini kavramak.
Öğretmenlik mesleği
ve öğretmenin nitelikleri hakkında bilgi sahibi olmak, Öğretmen eğitiminin
özelliklerini ve gelişimini anlamak, Öğretmen eğitimindeki
gelişmeleri takip etmek, Eğitim bilimindeki yönelimler hakkında bilgi sahibi
olmaktır.
Gelişim
Psikolojisi : Bu ders
belki de öğretmenliğin temelini oluşturur. Bu derste amaç bireylerin yaşamları
boyunca geçirdikleri ortak bedensel, duygusal, zihinsel, sosyal gelişim
özelliklerini inceleyerek ortak özelliklere ilişkin değişik gelişim düzeylerine
uygun ders programı hazırlanmasına yardımcı olmaktır.
Öğrenme
Öğretme Kuram ve Yaklaşımları : Etkili ve verimli bir öğretim için
öğrenciye nasıl öğreneceğine, nasıl hatırlayacağına, kendi kendini nasıl
güdüleyeceğine rehberlik etmeyi kapsayan bir derstir.
Program
Geliştirme ve Öğretim : Dersin içeriğinde program
geliştirme temel kavramlar, eğitimde program geliştirmenin kuramsal temelleri,
eğitim tasarımı ve modeller, program geliştirme süreci, öğretim ilkeleri,
öğretimin planlanması, öğretim yöntem ve teknikler, eğitim ve öğretimde yeni
yönelimleri kapsamaktadır.
Ölçme
ve Değerlendirme: Ölçme ve
Değerlendirme dersinde potansiyel başarıyı ortaya çıkarmak, eğitim kalitesini
yükseltmek, soru bankası oluşturabilmek, objektif ve genel ölçme araçları
geliştirmeyi hedefler.
Sınıf
Yönetimi : Sınıf yönetimi eğitim yönetiminin ilk ve temel basamağıdır. Öğretmenin
sınıf içinde gerçekleştirmeye çalışacağı amaçlar örgütsel ve yönetsel
amaçlar olarak iki grup içinde ele alınır. Örgütsel
amaçlar Milli Eğitimin genel amaçlarına uygun biçimde okul örgütünce o
dersin sınırları içinde belirlenmiş amaçlardır. Yönetsel amaçlar
ise esas olarak sınıfta sürdürülmekte olan eğitimin niteliğini yükseltmek
olarak tanımlanabilir. Öğretmenin sınıfın atmosferine göre sınıf kurallarını ve
değerlendirmede doğru kararlar almasını hedefler.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarım : Eğitim teknolojisi, öğretme ve
öğrenmeyi teşvik etmek, kolaylaştırmak ve öğrenciyi güdülemek amacını güden
araç gereçler ile belirli öğretme-öğrenme sistemlerine göre hazırlanmış
programların geliştirilmesine ilişkin tüm süreç, tasarım ve yöntemleri kapsar.
Öğretmenin özgün ders materyalleri hazırlamasını ve öğretim teknolojilerinden
maksimum düzeyde yararlanmasını sağlayan bir derstir.
Özel Öğretim Yöntemleri: Bu derste
alana ait öğretim programlarını, genel ve alana özgü mevzuatı öğretmek
amaçlanır.
Rehberlik: Etik ilke ve değerlere bağlı, çağdaş
bilgiyi sadece anlayan değil üreten, yorumlayan, değerlendiren, uygulamaya
dönüştüren, mesleki, ve kişisel olarak kendini sürekli geliştiren, özgüvenli ve
eleştirel düşünceye sahip, kendini gerçekleştirmek için çalışan, kullandığı
bilim ve teknoloji ile evrensel bilgiye katkı sağlayan öğretmenler, eğitimciler
yetiştirmek için yapılması gerekenler öğretilir.
Öğretmenlik Uygulaması: Bu derste
öğrenilen teorik bilgilerin sınıf ortamında uygulanması söz konusudur. Yani her
öğretmen belirlenen okullarda bir dönem boyunca haftanın belli günlerinde önce
dinleyici olarak sonra uygulayıcı olarak derslere katılır.
Umarım
pedagojik formasyon ile ilgili soru işaretleri bir nebzede olsa giderilmiştir.
Aslına bakarsanız ülkemizde öğretmen olmakta sanıldığı kadar kolay değil. Her
öğretmen yukarıda bahsettiğim dersleri almadan mesleğe de atılamıyor. Hala
pedagojik formasyonun gerekli mi gereksiz mi olduğunu tartışmanın da hiçbir
önemi kalmıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder